Huom! Suosittelemme, että maksupäätteen asennus tehdään yhdessä etätuen kanssa, niin voimme varmistaa, että kaikki menee oikein ja opastaa teidät alkuun. Voit pyytää asennuksen puh. 010-085 999. Edistyneet/kokeneet käyttäjät ja IT-tukihenkilöt ym. voivat tehdä asennuksen itse tämän ohjeen mukaan.
Pikalinkit: • Asetukset • Kauppiaskuitti/kuittikopio • eKassan asetukset • Tapahtumien lähetys/raportti/Päivän päätös
Nets Move 3500 maksupääte

Pakkauksen sisältö
- Maksupääte
- Telakka / tukiasema
- Virtalähde
- Kauppiaskortti asetuksia ym. varten (säilytä)
Kytkentä / johdot
Kytke virtakaapeli telakan pohjaan ja aseta pääte telakkaan latautumaan.
Käynnistä maksupääte. Kun maksupääte on käynnistynyt, ruudulla näkyy Nets -logo.
1. Valitse käyttämäsi yhteys 4G vai WIFI
Päätteessä on sisäinen 4G -yhteys ja WIFI -tuki. Jos sinulla on oma WIFI -yhteys, pääte on suositeltavaa yhdistää WIFI:n. Jos WIFI -yhteyttä ei ole saatavilla, voit käyttää 4G. 4G pitäisi toimia suoraan Note Shot Oy:n kautta tilatuissa.
Pääte toimitetaan ja käyttää automaattisesti 4G, jos Wifi:ä ei ole asetettu.
Jos olet käyttänyt päätettä Wifi:ssä ja haluat muuttaa 4G:ksi, ota Wifi pois päältä.
Huom! 4G:n käyttö vaatii ohjelmistoversion >=10.10, tarkista Kauppiaskortti -> 8 (Ohjelma) -> 1 (Hae ohjelma).
Tässä Move on kytketty 4G, täysi signaali, DNA -verkko, ECR vihreä:
Jos käytät päätettä WIFI -yhteydellä, yhdistä pääte Wifi -verkkoon:
F1 -näppäin (näytön alla vasemmalla) -> Lue kauppiaskortti -> Control panel -> Terminal settings -> Comm. means -> WIFI: switch on -> Scan networks -> Syötä verkon salasana.
Jos verkko on piilotettu, syötä verkon nimi (1-Other -> 1-Hidden).
Tässä Move on kytketty Wifi, signaali keskitasoa ja ECR vihreä:
Varmista että päätteen verkkoyhteys toimii ennen kuin jatkat.
2. Päätteen asetukset
Lue Kauppiaskortti kun pääte on perustilassa eli logo näkyy, niin pääset Kauppiasmenu:n, tarkista seuraavat asetukset:
- Maksupäätteen valikkorakenne
- (Lue Kauppiaskortti kun pääte on perustilassa eli logo näkyy, niin pääset Kauppiasmenu:n.)
- Kauppiasmenu -> Parametrit -> Muuta -> Yhteydet:
- Komm.typ: Wifi/GPRS* (*4G = GPRS, vaatii >= 10.10 version. Yhteys pitää olla sama kuin kohdassa 1. valittu)
- DHCP käytössä: DHCP (yleensä DHCP, jos rajoitettu verkko, ota yhteys verkon ylläpitäjään.)
- HOST IP-OSOITE: 91.102.24.142 (yleensä valmiina)
- HOST PORTTI: 9681 (yleensä valmiina, myös 9670 toimii)
- (voit palata Muuta -valikkoon punaisella napilla)
- Kauppiasmenu -> Parametrit -> Muuta -> Kassa:
- Kassa: Kyllä
- Kassa komm.typ: IP Wifi tai GPRS* (*4G = GPRS, vaatii >= 10.10 version. Yhteys pitää olla sama kuin kohdassa 1. valittu)
- ECR/TLS: Kyllä
- ECR IP-OSOITE: 212.226.157.243 (yleensä valmiina)
- ECR IP PORTTI: 6001 (yleensä valmiina)
- Kortti-info: Ei koskaan
- Ylä-/Alateksti: Ei
- (voit palata Muuta -valikkoon punaisella napilla)
- Kauppiaskuitti / kuittikopio:
- Kauppiasmenu -> Parametrit -> Muuta -> Pääasetukset:
- Kopioi aina: Ei (jos jostain syystä haluat kauppiaan kuitin, aseta Kyllä, yleensä ei käytössä, kuitit tallentuvat kassaan sähköisenä.
Voit poistua valikosta punaisella napilla, jos muutit asetuksia, pääte käynnistyy uudestaan. Tarkista käynnistyksen jälkeen, että pääte saa yhteyden ja ECR näkyy vihreänä.
Huom! Varmista että maksupäätteen ruudulla näkyy vihreä: ECR, ennen kuin jatkat.
Jos ECR näkyy punaisena, asetuksissa tai yhteydessä on jokin vika. Palaa kohtaan 1/2, tarkista yhteys ja asetukset.
3. Asetukset ekassaan
Huom! Varmista että maksupäätteen ruudulla näkyy vihreä: ECR.
Kirjaudu ekassaan ja laita asetukset ao. ohjeen mukaan.
Avaa Maksupäätteet -sivu klikkaamalla ohjelman ylävalikosta Asetukset -> Maksupäätteet.
Maksupäätteet -sivulla näet listan käytössä olevista integroiduista maksupäätteistä. Voit lisätä uuden maksupäätteen klikkaamalla Lisää uusi maksupääte -näppäintä.
Yhteystyyppi Nets
Syötä nimi esim. NetsMove1, Yhteystyyppi Nets, Päätteen ID (löydät tarvittaessa Kauppiasmenu -> Parametrit -> Muuta -> Pääasetukset -> Terminal ID). Käyttäjänimi ja Salasana jätetään oletus/tyhjä, jos pääte tilattiin Note Shot Oy:n kautta. Jos pääte tuli muualta, pyydä tunnukset päätteen toimittajalta.
Tee yhteystesti painamalla "YHTEYSTESTI" -painiketta, Tila -sarakkeeseen tulee teksti "Yhteystesti onnistui. Maksupääte on online tilassa. Yhdistetty: (päivä ja aika)", jos asetukset on oikein. Jos yhteystesti antaa virheen, tarkista virheilmoitus, päätteen yhteys, asetukset, ID ja että pääte on kytketty ko. Cloud tunnuksiin.
Voit asettaa raksin Tulostus -kohtaan, jos haluat tulostaa kassakuitin maksupäätteellä. Jos sinulla on erillinen tulostin, jätä Tulostus -raksi pois päältä.
Tapahtumien lähetys, päivän päätös, maksupääteraportti
Myyntipäivän jälkeen voit lähettää korttimaksupäätteen tapahtumat, päättää päivän ja tarkistaa maksupääteraportin. Kassa - > Asetukset -> Nets maksupäätteen toiminnot:
Monipankki / monen käyttäjän / moniyritys maksupäätteellä päivän päätös ja raportti pitää tehdä maksupäätteen valikosta.
Nets maksupäätteen lisäohjeet ja vinkit
Vaikka Nets maksupääte on integroitu, voit tilapäisesti / poikkeuksellisesti tehdä erillisen korttimaksun pelkällä päätteellä Menu -> 1. Esimerkiksi sähkökatkon yllättäessä.
Päätteen ID: löydät tarvittaessa Kauppiasmenu -> Parametrit -> Muuta -> Pääasetukset -> Terminal ID
Maksupäätteen tilitysraportit kirjanpitoa varten: https://merchantreporting.nets.eu/portal/auth/nets/formlogin
Ohjeet
Maksupäätteen valikko
Nets Viking Pika-ohje
Nets Viking käyttö-ohje
MyNets raportointipalvelu. (Tilaa tunnukset tästä jos ei ole)
Huom! Jos pääte hylkää kaikki sirukorttitapahtumat, mutta lähimaksu toimii, ota yhteys Nets tai katso ohje.
Yhteystiedot, asiakaspalvelu ja tuki
Maksupäätteen asennus ja tuki (Note Shot Oy) puh. 010-085 999 (ma-pe 8-16)Note Shot Oy asiakaspalvelun ollessa suljettu: Nets Maksupäätetuki (24/7) +358 0600 414243
Nets tilityspalvelut sähköposti settlement-FI(ät)nets.eu
Online tuki ja usein kysytyt kysymykset (Nets)
Katso seuraavaksi ohje "Korttimaksun vastaanottaminen"